Av Nils Niitra
Enligt flygplatschefen
i Kärdla, Stanislav Šarkovski, medför renoveringen
av landningsbanan i fjol att ett rekordstort antal plan kommer
till ön i år.
- Efter renoveringen av
landningsbanan är ökningen märkbar, för infon
sprider sig snabbt bland piloter, och flera flygtidskrifter i
Skandinavien har publicerat berömmande artiklar om banan,
säger han.
Kärdla-Visby populärt
Bara i juni tog Kärdla flygplats emot 125 flygplan, vilket är lika mycket som under hela förra året.
- I år landar säkert över 500 plan totalt och ökningen jämfört med förra året blir åtminstone trefaldig, säger Šarkovski.
Charterflygningarna varje vecka mellan Kärdla och Visby är populära enligt Šarkovski. Inte heller estländarna lämnar möjligheten att komma till Gotland outnyttjad.
- Intresset växer stadigt och på den första Visbyresan var det 56 personer från Estland, säger han. Resorna till Visby pågår fram till 19 september, och nästa sommar hoppas Šarkovski kunna inrätta en linje Stockholm-Kärdla.
Rein Mark, chef för flygplatsen i Tartu, där man under våren bytt banbeläggning, berättar att man nu söker bolag för en reguljär linje Tartu-Helsingfors.
- I höstas, när representanter för Finnair var och tittade på vår flygplats, sade de, att inrättandet av reguljärflyg på sträckan Tartu-Helsingfors vore logiskt, säger han.
- Fast Finnair har inget
plan med 20 platser, vilket vore en vettig storlek för flygningar
på Tartu.
Tartu-Helsingfors väntar
En biljett till Helsingfors kunde kosta 900-1000 kronor enligt Marks uppskattning. För fyra år sedan flög Estniska Flygkompaniet (Eesti Lennukompanii) linjen Tallinn-Tartu-Helsingfors. Sträckan Tallinn-Tartu hade dock inga passagerare och även på Helsingfors-sträckan var det knappt med resenärer. Men enligt Mark var reklamen för dessa flygningar mycket blygsam då och sedan dess har dessutom estländarens plånbok tillfrisknat.
Chefen för Finnairs Estlandsregion, Juhani Pelanne, säger att Finnair inte har för avsikt att börja flyga Tartu-Helsingfors.
- Kanske blir det aktuellt om två till fyra år, men Finnair har det inte i sitt nuvarande program, säger Pelanne.
Någon möjlighet att starta trafik mellan Tallinn och Tartu ser varken Pelanne, eller andra flygföretag.
- Om det vore meningsfullt så skulle både Estonian Air och Eesti Lennukompanii finnas företrädda där - alla skulle flyga.
Mark intygar att de större
flygbolagen uppenbarligen saknar intresse för att arbeta
in nya flyglinjer och ta därmed förbundna affärsrisker.
Genom Tallinns flygplats passerar varje år omkring 10 000
sydestländare, varav en stor del flyger till Helsingfors
och därifrån vidare till andra länder i världen.
Kuressaare-Runö
lockar
Kuressaares flygplatschef Mati Tingi berättar att även ön Saaremaas flygplats fick färsk banbeläggning i våras och sannolikt blir linjen Visby-Kärdla-Visby omgjord till Visby-Kärdla-Kuressaare-Visby redan i sommar.
Till skillnad från
linjen Kärdla-Tallinn, som tar sommarsemester, fortsätter
reguljärtrafiken mellan huvudstaden och Kuressaare två
gånger i veckan även nu, och det subventionerade biljettpriset
är 215 kronor. Dessutom håller man igång
linjen Pärnu-Runö-Kuressaare-Tallinn en gång i
veckan samt linjen Kuressaare-Runö-Pärnu. Biljetten
till Runö måste förbeställas, för turisterna
låter inte tillfället gå sig förbi att komma
till denna lilla ö för 200 kronor.
Viljandi lever
Att även Viljandi har en flygplats är något som många ortsbor glömt bort, för att inte tala om övriga Estland. Flygplatsen i Viljandi tog i juni emot 52 privatflygningar, men i huvudsak är det Viljandis flygklubb som använder banan. Deltaplans-eleverna surrar vid vackert väder från banan upp i skyn och landar så igen efter någon tid.