Måndag 20 juni 1988.
Jag har nu sedan en tid tillbaka gått och funderat på
ett program, som skulle vara ett mycket allmänt program.
När Petter och jag började tänka på vad vi
skulle göra som fri Pascal-lab, skenade tankarna iväg
och många idéer sprutade fram, de flesta om detaljer
egentligen. Mycket var väl sådant som lagts på
hög i hjärnan och byggts på periodvis i flera
år, utvecklingar av det man samlat på sig genom erfarenhet
av äventyrsspel. För ett äventyrsspel skulle det
bli. Storslagna idéer fick man, varav en del faktiskt kom
på pränt också (trots att det brukar bli så
svårt att minnas vad man tänkte just när det ska
fästas på papper!) Vårt äventyrsspel började
mer och mer likna ett AI-program (vad nu ett sådant är;
man har ändå en viss intuitiv uppfattning om det (vad
jag nu menar med intuitiv; utan att definiera det har åtminstone
jag en viss... (det här kommer inte att bli lätt, när
jag inte ens kan komma vidare i den här berättelsen)
(fel sagt av mig nyss! det kan jag visst!))) Naturligtvis blev
vi tvungna att begränsa oss, och det kraftigt. Vi insåg
ju snart, utan att någon av oss egentligen sa det rakt ut,
att vi aldrig skulle vare sig orka eller ha tid att ens tänka
igenom våra spridda idéer ordentligt. Förresten
rörde det sig ju bara om en simpel programmeringsuppgift
i Pascal, den sista som ingick i kursen Imperativa språk.
Petters och mitt äventyrsspel blev i alla fall färdigt
(jovisst, jag håller med dig om att program inte blir färdiga
i ordets exakta betydelse, men du förstår nog min tanke;
om inte, så önskar jag dig lite skoj i din odödlighet,
eller Guds välsignelse att ta dig ur din situation (exklusivt
eller)). Metoden vi använde för att konstruera programmet
var väl inte den mest rekommenderade: vi satte oss ner vid
tangentbordet och började skriva. Rakt av bara. Resultatet
blev väl därefter. Att det överhuvudtaget gick
ihop berodde antagligen på att vi var vana Pascal-programmerare
och förhållandevis väl samkörda. Examinatorn
gav oss högsta betyg, och människa som man ändå
är protesterade man inte. Programmet fick behålla sitt
arbetsnamn "Hell City", tillika namnet på den
första lilla testvärlden till spelet. Rätt träffande
faktiskt. Nu måste jag nog tillstå, för att inte
låta alltför negativ, eller uppfattas som utdömande,
att vårt program trots allt fungerade väl, uppfyllde
(den för ändamålet skickligt (=aningen öppet)
formulerade) specifikationen och ägde ett visst, om än
kortvarigt, underhållningsvärde. Om du någon
gång skulle hamna i den värld, som bär namnet
"Hell City", ber jag dig gå norrut längs
1:a Gatan, tills du når Ståltorget, och därifrån
kliva in i minneslunden. Begrunda gärna minnesstenen, vars
inskription lyder: "Till minne av Petter Aaro och Matthias
Bolliger som skapade världen. Frid över deras minne."
Tänk efter vad du menar med "en värld"! Kanske
använder du som jag ibland uttrycket "en begränsad
värld"? En värld kan man simulera med ett program.
(Du märker att jag inte längre ger dig möjlighet
att säga emot. Gör gärna det ändå, och
skriv till mig!) Det kan vara lätt eller svårt, men
det går i princip. En begränsad värld är
lättare att simulera. Vad är skillnaden mellan en begränsad
värld och en värld? Är inte alla världar begränsade,
utom möjligen hela den "vanliga" värld vi
lever i? Anta att vi vill simulera hela vår "vanliga"
värld i ett program. (Det är för övrigt något
jag drömt om att göra. Just nu ställer jag mig
dock mycket tveksam till det hälsosamma i det.)
Om en sådan simulering ska bli helt korrekt, måste
den ta hänsyn till varje minsta del av universum. Det förefaller
mig oändligt onödigt att göra en sådan simulering,
eftersom "originalvärlden" lika gärna själv
kan få visa mig (och alla andra) vad som händer. Du
invänder kanske att simuleringen skulle kunna gå snabbare
än "originalvärlden", och därmed bli
en äkta kristallkula, där man kan se precis vad som
kommer att hända i framtiden. Men en sådan simulering
kan... - nu blir jag själv osäker... jag hade tänkt
fortsätta ungefär så här: ... rimligen inte
fungera, eftersom simulatorn ständigt måste simulera
sitt eget beteende en stund in i framtiden, och därför
blir totalt självupptagen, "hänger sig i en evig
loop". Men vad är det som säger att det skulle
vara ett problem för simulatorn att simulera sig själv?
Jag hade tänkt påstå, att för att simuleringen
ska fungera så måste man utesluta själva simulatorn
ur den simulerade världen, som därmed inte längre
är "hela världen", vilket den skulle vara.
Men det vågar jag nu plötsligt inte påstå
längre. Inte heller att hela vår värld, där
en viss "supersimulator" blivit utesluten, är en
begränsad värld.
Vad mer kan inte vara uteslutet; något vi inte känner
till och inte kan tänka oss? Men innebär (nåja,
kanske hellre tyder) inte det på att hela vår vanliga
värld ändå är begränsad ur någon
högre världs synvinkel? Fast vad menade jag egentligen
från början med "hela vår vanliga värld"?
Borde inte det lilla ordet "hela" betyda att alla eventuella
högre världar är innefattade?
Jag märker nu igen, hur ytterst farligt det är att ge
sig in på teoretiska resonemang utan att definiera alla
ord man använder.
En praktisk kommentar bara: jag känner inget sätt att
simulera en del av världen, så att varje detalj finns
med, med en fysisk anordning som tar mindre plats än det
som simuleras.
Det jag ville komma fram till var, hursomhelst, att när jag
nu börjar arbetet med mitt program, som är tänkt
att simulera vår naturliga värld, är det inte
någon "supersimulator" jag är ute efter,
utan en avancerad simulering av en begränsad värld.
Jag kommer till exempel att tillåta (och troligen i stora
delar bygga på) att försöka lura den mänskliga
användaren av programmet att tro att simuleringen av världen
är mer genuin än den verkligen är. Låter
det cyniskt? Tänk på att de flesta äventyrsspel
så gott som bara bygger på det här lurendrejeriet!
Jag erkänner att jag kommer att göra så. Orsaken
är enbart den, att jag som människa vill ha roligt när
jag provkör mitt program.
Det som inte kommer att vara äkta simulering, kommer att
vara slumpstyrt, eller delvis slumpstyrt, för att öka
variationen, så att användaren får svårare
att upptäcka återkommande mönster.
Jag vill alltså skriva ett program, som liknar de existerande
äventyrsspelen, men där det viktiga inte är att
få agera i en roll som spelare, utan att studera det som
sker i en simulerad värld som liknar ens egen. Visst kan
man tänka sig att det finns spelare också, men de ska
i så fall inte ha större rättigheter än andra,
helt simulerade, personer i världen.
Måste nämna en sak här i sammanhanget! I mina
funderingar den här veckan kom jag på mig med något
riktigt fult: jag höll på och gottade mig åt
en finess jag just uppfunnit till det här programmet, nämligen
att låta spelaren (=jag) växla mellan "normal
mod", då man så att säga är i världen,
och nånting i stil med "övervakarmod", där
jag kan kika på lågnivåparametrar i t.ex. hjärnorna,
studera ofullbordade tankegångar m.m. och ändra direkt
på värdena. Är inte det att göra sig till
Gud? Det är väl det. Sådant man kan se, förstå
och göra i "övervakarmod" kan ingen person
i världen göra. Säg inte det förresten! Kanske
ligger det något i vissa övernaturliga förmågor
hos vanliga människor. Men att njuta av tanken, det kallas
fult! Jag har på känn att jag som människa inte
kommer att kunna motstå frestelsen att lägga in denna
"Ö-mod" trots allt. Så länge programmet
och världen håller sig tillräckligt simpla, töntiga
och har stor distans till verkligheten och framför allt inte
innehåller några kopior av verkliga fysiska personer,
lär det inte vara någon fara med det. Och det lär
nog vara så länge, länge! Tyvärr, kanske.
(Det är inte klokt vad jag verkar ha stora vilda planer.
Bäst jag försöker lugna ner mig.) Några praktiska detaljer har jag bestämt mig för:
Funderingarna kring det här programmet har vuxit fram långsamt.
De senaste veckorna har jag mer intensivt gått och tänkt
på det. Jag har läst bl.a. "The Revised3
Report on the Algorithmic Language Scheme" och "MacScheme
Reference Manual". "Gödel, Escher, Bach..."
svävar runt i hjärnan sen jag läste den förra
året. Där finns, åtminstone tidvis, en tro på
att AI-program kan förverkligas, till den grad att de kan
förväxlas med människor. Om och om igen har jag
ältat tankar, resonemang runt i huvudet, fått infall
och för den delen också anfall, av matthet och liknande
känslor, men något större utfall har jag inte
märkt av. En idé jag har är att AI-programmets
begränsning är just en människa. Så länge
AI-programmen är mindre intelligenta än vi, kommer vi
att uppfatta dem som maskiner. Går de om oss i intelligens,
når någon högre insikt, kan vi knappast räkna
med att kunna uppfatta det. Men är de på vår
egen nivå, kan de uppfattas som människor. "Uppfattas"!
Är det inte snarare så, att de då är
människor? Jag tror just nu inte att vi kommer att programmera
en människa så som vi programmerar ett äventyrsspel,
eller ett expertsystem heller för den delen. Snarare måste
vi skapa en omgivning, plantera ett embryo med förmåga
att växa, lära sig och fortplanta sig, och (svårast
av allt, tror jag) sätta "startvärden" i detta
det första embryot. Skapelsen? Och vi skapar detta till vår
egen avbild...
Jag var tidigare i vår på ett kortseminarium om etik
i samband med expertsystem. "Från Sokrates till expertsystem"
var titeln, och den lätta förvirring som blandades med
(antagligen) väl genomtänkta tal om det som varit, och
konkreta arbetsresultat och -planer som presenterades så
självklart och nästan lättvindigt fick också
igång mina tankar, särskilt då tankarna på
att göra något konkret istället för att bara
sitta och tänka.
Medan jag försöker avsluta dagens anteckningar, slår
mig tanken: hur skulle en medelsvensson kommentera det jag här
skrivit ner? Skulle inte han eller hon undra vad jag egentligen
bryr min hjärna med? Jo, det tror jag nog; det undrar jag
också.
Min värsta filosoferarperiod är över. Mänskliga
bekymmer och glädjeämnen tar över. Även om
förnuftet kan säga att en AI-människa är möjlig,
upplever jag stunder av känslor som jag har mycket svårt
att tänka mig kan finnas hos en sådan.
Nyligen talade jag med en person som jag studerat tillsammans
med på gymnasiet. Det är ingen jag känner särskilt
väl; hon är lite av konstnärstyp, satsar på
att bli artist i musikvärlden. Jag berättade om mitt
intresse för datavetenskap, om det sköna och spännande
i att formulera företeelser i formella språk, som ska
vara uttrycksfulla på sitt område o.s.v. Hon nämnde
(mest i förbigående, tror jag) att hon var mer intresserad
av hur hjärnan fungerar.
Nu kommer jag att sätta igång arbetet på mitt
program. Alla småfilosofiska tankegångar härovan
till trots skall programmet bli ett relativt traditionellt, roande
stycke mjukvara.
Troligen kommer dess namn att bli "La Folia" eller någon
variant av det. Utredningar av ords många betydelser och
associationer kan lätt förta spänningen och mystiken
kring dem. Jag försäkrar dock att det finns goda anledningar
för programmet att bära det namnet.
Följande citat kan passa som motton till programmet (motto
vid arbetets början resp. motto vid arbetets slut):
"Redan i deras språk finnes något äventyrligt."
"Kanske en klok människas enda och rätta uppgift
är just pratet, dvs. ett avsiktligt ösande från
ett tomrum till ett annat." Hemsida |