|
Åter till sidan Faktablad |
Bf 1997: 1 1997-01-20 |
Bakgrundsfakta
Utrotningshotade ryska stäppsköldpaddor (Testudo horsfieldii) Sammanfattning
Det finns en EG-förordning som förbjuder import av
utrotningshotade, levande djur i försäljningssyfte,
däribland den ryska stäppsköldpaddan. Trots detta
beställde en svensk importör ca. 1000 ryska stäppsköldpaddor
som kom till Arlanda flygplats den 18 oktober 1996 direkt från
Ryska Federationen (Ryssland). Statens Jordbruksverk, ansvarig
myndighet, kontaktade Europeiska kommissionen och frågade
om man kunde utfärda ett införseltillstånd trots
EG-förbudet. Kommissionen svarade att detta var omöjligt
enligt gällande lagstiftning, men sköldpaddorna skulle
tas om hand och därefter konfiskeras eller återsändas
till Ryssland. Vid konfiskation skulle de exempelvis kunna ges
till terrarier eller djurparker. Avlivning är en sista utväg.
Sköldpaddorna matvägrade p.g.a. stress. En av Statens
jordbruksverk utsedd specialist på reptiler, tillsammans
med en gränskontrollveterinär, meddelade den 24 oktober
1996 att de inte kunde återföras till ursprungslandet
av djurskyddsskäl. Statens Jordbruksverk beslöt därför
att avliva djuren . Det är uppenbart så att de svenska
reglerna är striktare än vad som stipuleras i EG-rätten.
Bakgrund
Enligt EG-förordningen 3626/82, som handlar om genomförandet
i gemenskapen av CITES (Convention on International Trade in Endangered
Species in Wild Fauna and Flora), beslöt EG 1988 att begränsa
importen av levande ryska stäppsköldpaddor (Testudo
horsfieldii) så att dessa inte längre skulle kunna
hållas som sällskapsdjur.
Detta beslöts eftersom människor ofta inte kan ta hand
om dessa djur på ett tillfredsställande sätt.
Konsekvensen skulle bli höga dödstal, en ökad ersättningsefterfrågan
som i sin tur skulle decimera den vilda stammen. Syftet med EG-förordningen
är alltså att förbjuda import av dessa utrotningshotade
djur av hänsyn till djurens bästa.
Det är den ansvariga myndigheten i varje enskilt land som
tar ställning till införseltillstånd, i Sverige
Statens Jordbruksverk. Djurhandlare ska känna till detta
precis som att införsel av utrotningshotade levande djur
i försäljningssyfte är förbjuden.
Det konkreta fallet
Den 18 oktober 1996 kom cirka 1000 ryska stäppsköldpaddor,
beställda av en svensk importör, till Arlanda flygplats
från Ryssland.
Enligt Europeiska unionens gemenskapsrätt, artikel 10(1)
(b) tredje stycket i förordning 3626/82, är införsel
av utrotningshotade, levande djur i försäljningssyfte
förbjuden. I det aktuella fallet handlade det om 1000 djur,
vilket anses tyda på att djuren varit ämnade för
försäljning.
På Statens Jordbruksverks förfrågan till Europeiska
kommissionen om ett införseltillstånd kunde utfärdas
eftersom djuren redan anlänt till Sverige svarade kommissionen
att ett sådant införseltillstånd skulle bryta
mot EG-rätten, men att sköldpaddorna skulle tas om hand
av tullmyndigheten på ett lämpligt sätt och därefter
endera konfiskeras eller skickas tillbaka till Ryssland.
Statens jordbruksverk kunde alltså, om de ansett det möjligt
och lämpligt, ha konfiskerat djuren och exempelvis ha placerat
dem i djurparker, terrarier eller liknande. Detta skulle inte
ha utgjort ett brott mot EG-rätten. Beslutet att avliva djuren
fattades enligt gällande svenska regler.
Under dessa omständigheter är avlivning ett alternativ,
men enbart som sista utväg. EG-rätten kräver absolut
inte att djur ska avlivas om en dylik situation uppstår.
Jordbruksverket avslog den 23 oktober 1996 begäran om införseltillstånd
för stäppsköldpaddorna. Jordbruksverket ska också,
enligt 11 § i den svenska förordningen 1994:1830 om
införsel av levande djur m.m., bestämma vad som ska
göras med de djur som inte får föras in i Sverige.
Dessutom ska gränskontrollveterinären, enligt 15 §
i Statens Jordbruksverks föreskrifter 1996:23, besluta om
återutförsel från Sverige är lämplig
eller inte. Gränskontrollveterinären beslöt att
detta inte kunde ske p.g.a. djurens dåliga hälsostatus.
Således är det inte ett ärende för Europeiska
kommissionen att besluta om vare sig införsel eller utförsel
av utrotningshotade ryska stäppsköldpaddor. Den EG-lagstiftning
som finns är tvärtom till för att se till att de
aldrig ska lämna sin hemmiljö och hamna inom EU som
sällskapsdjur. Detta hotar sköldpaddornas existens.
Efter hälsoundersökning stod det klart att sköldpaddorna
var i trängande behov av vätska och föda. Då
beslöt gränskontrollveterinären att djuren omedelbart
skulle få detta, allt i enlighet med Statens Jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS 1996:23) vid införsel och utförsel
till tredje land. Sköldpaddorna matvägrade p.g.a. stress,
vilket meddelades den 24 oktober 1996.
En av Jordbruksverket utsedd specialist för artkontroll av
reptiler undersökte djuren och meddelade att de inte kunde
återföras till ursprungslandet av djurskyddsskäl.
Detta meddelades i en rapport den 24 oktober 1996 utarbetad av
specialisten tillsammans med en gränskontrollveterinär.
Av 11 § i förordningen (1994:1830) om införsel
av levande djur m.m. framgår att om införsel inte är
tillåten p.g.a. meddelade förbud eller att villkoren
inte är uppfyllda ska Jordbruksverket bestämma vad som
ska göras med djuren.
Enligt 15 § i Statens Jordbruksverks föreskrifter (SJVFS
1996:23) vid införsel från och utförsel till tredje
land ska gränskontrollveterinären besluta om återutförsel
om villkoren för införsel inte är uppfyllda.
Av 16 § i samma författning framgår det att om
återutförsel inte kan ske kan gränskontrollveterinären
efter samråd med Jordbruksverket besluta om slakt eller
destruktion".
Av de uppgifter som kom till Jordbruksverkets kännedom kunde
inte återutförsel ske p.g.a. djurens dåliga hälsostatus.
Därför avlivades djuren av djurskyddsskäl. Som
redan nämnts ovan var detta emellertid inte den enda utvägen.
Djuren kunde exempelvis ha konfiskerats och sedan förts till
djurparker och terrarier i Sverige. Det skulle inte ha utgjort
ett brott mot EG-rätten. Avlivning är en sista utväg.
Det står därför helt klart att de svenska reglerna i detta sammanhang är mer strikta än vad som stipuleras i EG-rätten.
______________________________________________________________________________________
Källförteckning: EG-förordning 3626/82, art, 10 (1) (b) SJSVFS 1996:23, §15,§16
SFS 1994:1830, §11
Bakgrundsfakta
beställs från Europeiska Kommissionen tel 08-562 444 11 Representationen i Sverige fax 08-562 444 12 Box 7323
103 90 STOCKHOLM |